Pokyny na vypracovanie záverečnej práce pre Manažment (1.časť)
KATOLÍCKA UNIVERZITA V RUŽOMBERKU
Pedagogická fakulta
Katedra manažmentu a marketingu
POKYNY NA VYPRACOVANIE
BAKALÁRSKEJ/DIPLOMOVEJ PRÁCE
pre študentov prvého (bakalárskeho) a druhého (magisterského) stupňa študijného programu manažment
v odbore: 6289 7 00 manažment (Bc.); 6289 8 00 manažment (Mgr.)
vychádzajúce zo smernice rektora č. 4/2011
o náležitostiach záverečných, rigoróznych a habilitačných prác, ich bibliografickej
registrácii, kontrole originality, uchovávaní a sprístupňovaní (dokument dostupný z http://www.ku.sk/index.php/uradna-nastenka/vnutorne-predpisy.html)
vydanej v súlade s § 63 ods. 7 – 13 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), Vyhláškou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 233/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška“), metodickým usmernením Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 56/2011o náležitostiach záverečných prác, ich bibliografickej registrácii, uchovávaní a sprístupňovaní; a Smernice dekana PF KU č. 1/06 o ukončení štúdia na PF KU v Ružomberku s prílohami 1–11 dostupnej z http://www.pf.ku.sk/index.php/uradna-nastenka/vnutorne-predpisy.html
Obsah
1.2 Sprístupňovanie záverečných prác vysokou školou
2.2 Druhy záverečných prác, rigorózne práce a habilitačné práce
3 VÝŇATOK ZO SMERNICE DEKANA PF KU č. 1/2006 O UKONČENÍ ŠTÚDIA NA PF KU V RUŽOMBERKU
3.1 Zadávanie záverečných prác
4.1 Formálna stránka úpravy záverečných prác
4.2 Odporúčaná štruktúra záverečnej práce
6 POSTUP DOPRACOVANIA A ODOVZDANIA PRÁCE
7 OBHAJOBA ZÁVEREČNEJ PRÁCE – OBSAH
1 VÝŇATOK Z METODICKÉHO USMERNENIA č. 56/2011 MINISTERSTVA ŠKOLSTVA, VEDY, VÝSKUMU A ŠPORTU SLOVENSKEJ REPUBLIKY
1.1 Základné ustanovenia
Záverečná práca je podľa zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o vysokých školách“) súčasťou vysokoškolského štúdia podľa študijného programu a je samostatnou prácou študenta. Záverečnou prácou je bakalárska práca[1] (v bakalárskom študijnom programe) a diplomová práca[2] (v magisterskom, inžinierskom a doktorskom študijnom programe). Jej obhajoba je súčasťou štátnej skúšky[3] a je jednou z podmienok riadneho ukončenia štúdia. Rektor alebo ním poverená osoba (v podmienkach PF KU je to spravidla vedúci katedry) určí študentovi so zadaním záverečnej práce aj vedúceho záverečnej práce. Vedúcim bakalárskej práce alebo diplomovej práce alebo školiteľom dizertačnej práce, je osoba určená v zadaní záverečnej práce (ďalej len „zadanie“) dekanom, alebo v prípade študijných programov, ktoré sa neuskutočňujú na fakulte rektorom, alebo nimi poverenou osobou. V prípade externého školiteľa pre dizertačnú prácu vysoká škola môže určiť študentovi aj konzultanta zo zamestnancov vysokej školy. Školiacim pracoviskom je pracovisko vysokej školy alebo jej súčasti (najmä katedra alebo ústav), ktoré vytvára autorovi materiálne a technické podmienky na získanie informácií a uskutočnenie prác, ktoré umožnia vytvorenie záverečnej práce. Školiacim pracoviskom doktoranda môže byť na základe písomnej dohody s vysokou školou aj iná právnická osoba (obchodná spoločnosť, štátny podnik, nezisková organizácia, orgán verejnej správy a podobne).
Zápis bibliografických informácií o danej práci sa uskutočňuje na základe analytického listu vytvoreného v informačnom systéme vysokej školy vo formáte Extensible Markup Language (.xml). Odporúča sa, aby vysoká škola upravila vnútorným predpisom šablónu záverečnej práce, ako vzorového dokumentu na unifikáciu vzhľadu záverečných prác a pomoc autorom pri tvorbe záverečnej práce.
1.2 Sprístupňovanie záverečných prác vysokou školou
(1) Vysoká škola môže digitálnu rozmnoženinu záverečnej práce sprístupňovať na základe licencie udelenej autorom vysokej škole v osobitnej licenčnej zmluve[4], to platí obdobne aj na sprístupňovanie anotácie, abstraktov a posudkov záverečnej práce. Kontaktné údaje autora vysoká škola zverejňuje a sprístupňuje v rozsahu určenom autorom.
(2) Ak autor vysokej škole licenciu udelí s odkladom sprístupnenia, musí o takéto odložené sprístupnenie (maximálne však do 36 mesiacov) požiadať dekana fakulty.
(3) Bibliografickú registráciu záverečnej práce vykoná akademická knižnica. Bibliografické údaje sú sprístupňované prostredníctvom knižničného informačného systému akademickej knižnice, ktorý môže obsahovať odkazy na digitálne rozmnoženiny záverečných prác uložené v informačnom systéme vysokej školy.
(4) Vysoká škola je na základe licencie udelenej podľa odseku 1 oprávnená sprístupňovať digitálnu rozmnoženinu záverečnej práce na svojom webovom sídle prostredníctvom verejne prístupného elektronického katalógu akademickej knižnice. Na základe stanoviska skúšobnej komisie môže vysoká škola také sprístupňovanie obmedziť; v takom prípade sa sprístupňuje len anotácia záverečnej práce. Odôvodnený návrh na obmedzenie sprístupňovania záverečnej práce predkladá najmä vedúci záverečnej práce alebo školiteľ.
(5) Podrobný postup zberu záverečných prác a spôsob overenia ich originality určí vysoká škola alebo fakulta.
1.3 Pôsobnosť vysokej školy
(1) Vysoká škola, prípadne fakulta
a) vytvára na príslušných úrovniach materiálne, technické, organizačné a personálne podmienky na vypracovanie záverečnej práce a plnenie úloh vyplývajúcich z tohto metodického usmernenia,
b) určuje a odsúhlasuje prostredníctvom vedúceho zamestnanca alebo inej, rektorom alebo dekanom poverenej osoby študentovi zadanie záverečnej práce, c) organizačne zabezpečuje posúdenie záverečnej práce vedúcim záverečnej práce alebo školiteľom a oponentom ako aj jej obhajobu,
d) vykonáva a organizačne zabezpečuje zber záverečných prác a export ich elektronickej verzie do centrálneho registra záverečných, rigoróznych a habilitačných prác,
e) zabezpečuje overovanie originality elektronickej verzie záverečných prác a zohľadnenie výsledkov pri ich obhajobách,
f) prostredníctvom akademickej knižnice zabezpečuje archivovanie listinných a elektronických vyhotovení obhájených záverečných prác vytvorených na vysokej škole.
(2) Vysoká škola pri zbere záverečných prác v harmonograme pre príslušný akademický rok určuje termín pre vloženie záverečnej práce v elektronickej forme do informačného systému vysokej školy na úrovni fakulty alebo pracoviska, ktoré záverečnú prácu zadalo. Tento termín je spravidla totožný s odovzdaním záverečnej práce na hodnotenie oponentom. Výsledok overovania miery originality záverečnej práce, ktorý je súčasťou zápisu o štátnej skúške, vysoká škola odovzdáva skúšobnej komisii.
2 VÝŇATOK ZO SMERNICE REKTORA Č. 4/2011 O NÁLEŽITOSTIACH ZÁVEREČNÝCH, RIGORÓZNYCH A HABILITAČNÝCH PRÁC, ICH BIBLIOGRAFICKEJ REGISTRÁCII, KONTROLE ORIGINALITY, UCHOVÁVANÍ A SPRÍSTUPŇOVANÍ
2.1 Základné ustanovenia
Autor záverečnej, rigoróznej alebo habilitačnej práce (ďalej len „autor“) je povinný vypracovať prácu podľa vnútorných predpisov KU a rešpektovať autorské práva. Autor zodpovedá za originalitu záverečnej, rigoróznej alebo habilitačnej práce, odovzdáva ju v elektronickej podobe prostredníctvom akademického informačného systému a v tlačenej verzii v stanovenom počte (spravidla 2) výtlačkov, vypĺňa jej analytický list a odovzdáva podpísanú licenčnú zmluvu v dvoch vyhotoveniach.
(6) Pre potreby tejto smernice školiace pracovisko je pracovisko KU alebo jej súčasti (napr. katedra alebo ústav), ktoré vytvára študentovi materiálne a technické podmienky na spracovanie záverečnej práce na pracovisku KU alebo na základe vzájomnej dohody aj v externom subjekte. Školiacim pracoviskom doktoranda môže byť na základe písomnej dohody s univerzitou aj externý subjekt (súkromná firma, štátna alebo verejná organizácia a pod.).
(7) Vedúceho záverečnej práce pri prvých dvoch stupňoch štúdia pre študentov, ktorých študijný program sa uskutočňuje na fakulte KU, určuje vedúci školiaceho pracoviska, spravidla vedúci katedry. Vedúceho pre študentov, ktorí študujú študijný program uskutočňovaný na univerzite, určuje na základe poverenia rektora garant príslušného študijného programu.
(8) Školiteľa pre študentov študujúcich v doktorandských študijných programoch na fakultách KU určuje dekan príslušnej fakulty.
(9) Licenčná zmluva o použití záverečnej, rigoróznej alebo habilitačnej práce (ďalej len „licenčná zmluva“) je zmluva uzatvorená podľa § 40 a nasl. zákona č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom v znení neskorších predpisov a § 63 zákona medzi autorom a vysokou školou, ktorá upravuje spôsob použitia a sprístupnenia danej práce.
(10) Analytický list (metadáta) slúži na zápis bibliografických informácií o danej práci.
(11) Pre účely tejto smernice šablóna záverečnej práce je vzorový dokument, ktorý slúži na unifikáciu vzhľadu záverečných prác a pomoc študentom pri tvorbe práce.
(12) Zadanie záverečnej práce je dokument, ktorým univerzita stanoví študentovi študijné povinnosti v súvislosti s vypracovaním bakalárskej alebo diplomovej práce.
2.2 Druhy záverečných prác, rigorózne práce a habilitačné práce
(1) Záverečnou prácou je:
a) bakalárska práca – pri štúdiu podľa študijného programu prvého stupňa (bakalársky študijný program)
b) diplomová práca – pri štúdiu podľa študijného programu druhého stupňa alebo študijného programu podľa § 53 ods. 3 zákona (magisterský študijný program),
c) dizertačná práca – pri štúdiu podľa študijného programu tretieho stupňa (doktorandský študijný program).
(2) Bakalárskou prácou sa overuje zvládnutie teoretických a praktických základov riešeného problému z daného študijného odboru. Študent má preukázať schopnosť pracovať s domácou aj zahraničnou odbornou literatúrou, vybrať z nej podstatné informácie pre svoju tému, uplatniť svoje schopnosti pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry. Bakalárska práca môže mať prvky pôvodnosti, sumarizácie a kompilácie, prípadne môže ísť o aplikáciu v praxi alebo o riešenie čiastkovej úlohy.
(3) Diplomová práca sa líši od bakalárskej rozsahom a kvalitou spracovania témy. Vypracovaním diplomovej práce študent preukazuje schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich uplatňovať a používať pri riešení konkrétnych problémov. Diplomová práca môže mať teoretický, experimentálno-výskumný alebo aplikačný charakter. Môže mať prvky pôvodnosti, sumarizácie a kompilácie.
(4) Rigoróznou prácou sa overuje schopnosť autora preukázať, že v študijnom odbore má hlbšie vedomosti v jeho širšom základe a je spôsobilý osvojovať si samostatne nové poznatky vedy a praxe a získané vedomosti aplikovať tvorivým spôsobom v praxi. Prístup k spracovávanej problematike má byť interdisciplinárny a má otvárať nový pohľad na spracovávanú tému.
(5) Dizertačná práca má charakter vedeckej práce, v ktorej doktorand na základe priebežného výskumu a s využitím bohatého dokladového materiálu, ako aj vedeckých metód preukazuje schopnosť samostatne vedecky a tvorivo pracovať v oblasti výskumu alebo vývoja, resp. pripravenosť na samostatnú teoretickú a tvorivú umeleckú činnosť, na riešenie teoretických i praktických problémov študovaného vedného odboru. Autor prácou preukazuje schopnosť spracovať zvolený odborný problém s interdisciplinárnym prístupom a s vypracovaním konkrétnych riešení a záverov. Má sa vyznačovať vysokým stupňom analýzy a syntézy poznatkov a tiež dostatočným prehľadom existujúcej odbornej literatúry.
(6) Habilitačnou prácou autor preukazuje schopnosť spracovať zvolený odborný problém s medziodborovým prístupom a závermi. Na základe vlastného výskumu s využitím vedeckého odborného potenciálu má prinášať zásadné poznatky alebo teoretické východiská. Habilitačná práca môže mať podobu monografie, monotematickej práce, ktorá prináša nové vedecké poznatky alebo súboru publikovaných vedeckých prác, doplneného komentárom uchádzača o habilitáciu.
(7) Každá z uvedených záverečných, rigoróznych a habilitačných prác musí byť originálna a vytvorená autorom pri dodržaní pravidiel práce s informačnými zdrojmi. Žiadna z nich nesmie mať charakter plagiátorstva a nesmie narúšať autorské práva iných osôb. Autor je povinný dôsledne a správne citovať použité informačné zdroje, menovite a konkrétne uviesť výsledky, presne opísať použité metódy a pracovné postupy, zdokumentovať laboratórne a iné výsledky a terénne výskumy iných autorov.
3 VÝŇATOK ZO SMERNICE DEKANA PF KU č. 1/2006 O UKONČENÍ ŠTÚDIA NA PF KU V RUŽOMBERKU
Podľa čl. 13 Študijného poriadku PF KU pre ukončenie štúdia vydal dekan fakulty „Smernicu č. 1/2006 o ukončení štúdia na PF KU v Ružomberku, z ktorej uvádzame skrátený výber. V ďalších kapitolách sú rozpracované konkrétnych kroky pre študentov programu manažment.
3.1 Zadávanie záverečných prác
(1) Ak sa študijný program uskutočňuje na fakulte, príslušná katedra zverejní do konca októbra na internetovej stránke fakulty témy záverečných prác pre študentov predposledných ročníkov prvého a druhého stupňa.
(2) Študent má právo písomne navrhnúť príslušnej katedre vlastnú tému a vedúceho záverečnej práce do konca novembra. Tému je nutné smerovať do problematiky manažmentu. Názov – napr.: Systém riadenia...; Rozhodovací proces...; Produktový mix...; (nepoužiť v názve slová ako napr. návrh, analýza alebo ich neurčitky). Študent s návrhom (podľa prílohy 9) prichádza za učiteľom, ktorého požiada o vedenie záverečnej práce. K návrhu podpísanému študentom a vedúcim záverečnej práce sa vedúci katedry vyjadrí písomne do 30 dní. Za schválenie sa považuje aj potvrdenie témy vedúcim katedry v akademickom informačnom systéme.
(3) Príslušná katedra môže akceptovať ako témy záverečných prác aj návrhy predložené rôznymi organizáciami a inštitúciami, ak tieto návrhy korešpondujú s odbornou a vedeckou orientáciou školiaceho pracoviska. Akceptovanému návrhu takto predloženej témy sa následne pridelí vedúci ZP z katedry.
(4) Študent predposledného ročníka prvého a druhého stupňa sa prostredníctvom automatizovaného akademického informačného systému Abakus prihlási - odklikne ku danej zvolenej téme vypísanej príslušným vedúcim záverečnej práce. Vedúci odklikne – potvrdí študenta na danej téme. V prípade, že na tému bolo prihlásených viac študentov, učiteľ priradí niektorého z nich alebo iného študenta, ktorému tému prisľúbil na základe predchádzajúcej spolupráce (napr. na študentskej vedeckej činnosti). Po pridelení témy študent navštívi vedúceho záverečnej práce. Spoločne vypracujú podklady do ZADANIA (pozri príloha 3) záverečnej práce. Pripravené podklady vložia do analytických dokumentov zadania v Abakuse. Dôraz je potrebné položiť aj na vpísanie zoznamu použitej (v tejto etape odporúčanej – východiskovej) literatúry. Následne v akademickom informačnom systéme Abakus vytlačia „Zadanie záverečnej práce“ (pozri príloha 3), ktoré podpíše vedúci záverečnej práce a schváli vedúci katedry/školiaceho pracoviska najneskôr do 31. januára daného akademického roka.
(5) Zadanie záverečnej práce je súčasťou jej úvodnej časti. Vyhotovuje sa v 5 rovnopisoch vytlačených z Abakusu. Vzor rukopisného zadania záverečnej práce (pozri prílohu 3) s literatúrou môže byť podľa rozhodnutia študenta a vedúceho v záverečnej práci zviazaný.
(6) Pri študijných programoch uskutočňovaných na fakulte za zverejnenie tém záverečných prác zodpovedá vedúci príslušnej katedry, pri ostatných študijných programoch rektorom poverený garant študijného programu.
(7) Témy dizertačných prác vypisuje a zverejňuje príslušná fakulta na úradnej výveske a internetovej stránke fakulty v súlade s harmonogramom akademického roka tak, aby boli zverejnené najneskôr 2 mesiace pred posledným dňom určeným na podanie prihlášok na doktorandské štúdium. Zároveň zverejní aj spôsob a termíny prihlasovania sa uchádzačov na doktorandské štúdium.
(8) Pri vypracúvaní záverečných prác na PF KU v Ružomberku sú záväzné medzinárodné a slovenské technické normy (ISO 690). Odporúča sa postupovať podľa pravidiel uvedených v publikácii Dušana Mešku, Dušana Katuščáka a kol. Akademická príručka (Martin: Osveta, 2004). V stručnosti:
a) Formát: použije sa biely nepriehľadný papier A4, tlačí sa čiernym písmom na jednu stranu alebo na obidve strany listu. Číslovanie strán je v päte na vonkajšej strane.
b) Okraje: horný a dolný 2,5 cm, ľavý 3,5 cm a pravý 2 cm. Záhlavie a päta: 1,25 cm.
c) Rozsah: Bakalárska práca má mať spravidla minimálne 30 až 40 normostrán (54 000 až 72 000 znakov vrátane medzier). Diplomová práca musí mať 50 až 70 normostrán (90 000 až 126 000 znakov vrátane medzier). Rigorózna práca 70 až 90 normostrán (126 000 až 162 000 znakov vrátane medzier). Dizertačná práca 80 až 120 normostrán (144 000 až 216 000 znakov vrátane medzier). Habilitačná práca do 150 normostrán (270 000 znakov vrátane medzier). Rozsah teoretickej časti diplomovej práce, ktorej súčasťou je aj praktická časť v podobe výtvarného diela, obrazového (fotografie, kalendár a pod.), zvukoobrazového (hraný film, animovaný film, dokumentárny film a pod.) alebo zvukového (rozhlasová relácia a pod.) komunikátu, musí byť minimálne 72 000 znakov.
d) Riadkovanie: v hlavnom texte 1,5, v poznámkach pod čiarou sa používa jednoduché riadkovanie.
e) Veľkosť písma: 12 bodov. Odporúčaným typom písma je Times New Roman alebo Arial 11 bodov. V ojedinelých prípadoch, s písomným súhlasom vedúceho práce a vedúceho príslušnej katedry môže študent odovzdať záverečnú prácu, ktorá má menší rozsah.
4 KONKRETIZÁCIA UPLATŇOVANIA USMERNENIA A SMERNÍC V PODMIENKACH ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU 6289 7 00 manažment a 6289 8 00 manažment
Témy bakalárskych a diplomových (magisterských) prác vpisujú vedúci záverečných prác v automatizovanom systéme Abakus najneskôr do konca októbra pre študentov druhého ročníka (bakalárske štúdium) a študentov prvého ročníka (magisterské štúdium). Gestorské katedry vypíšu minimálne 75 % tém na počet študentov daného študijného programu v ročníku. Vedúci ZP môžu zverejniť témy ZP aj na nástenke katedry a na svojich profiloch webovej stránky fakulty. Vedúci katedier schvália 31. októbra témy vypísané vedúcimi záverečných prác (ďalej len „ZP“) v Abakuse.
Študent predposledného ročníka si najneskôr do jedného mesiaca od vypísania tém (do 30. novembra) – zvolí tému záverečnej práce a elektronicky/osobne sa prihlási na tému príslušného vedúceho ZP v akademickom informačnom systéme. V súčinnosti s vedúcim ZP do 15. decembra na príslušnej katedre študent vyhotoví podklady zadania záverečnej práce. Potom tieto podklady vloží vedúci ZP so študentom do Abakusu – akademického informačného systému atribúty zadania záverečnej práce, ktoré prostredníctvom akademického informačného systému vytlačia a predložia na schválenie vedúcemu katedry/školiaceho pracoviska najneskôr do 31. januára daného akademického roka. V prípade, že si študent navrhuje vlastný názov témy záverečnej práce, vyplní svoju žiadosť (príloha 9), ktorú s odporučením navrhovaného vedúceho ZP predloží na schválenie vedúcemu katedry do 30. 11. Tému je nutné smerovať do problematiky manažmentu. Názov – napr.: Systém riadenia...; Rozhodovací proces...; Produktový mix...; (nepoužiť v názve slová spojené s metódami vedeckej práce, ako napr. návrh, analýza alebo ich neurčitky). Po súhlase vedúceho katedry, že vedúcim ZP bude externý vedúci, študent zainteresuje do procesu aj jedného učiteľa príslušnej katedry, kde je práca gestorovaná, ktorý bude jeho konzultantom. Externý vedúci získa autorizáciu na prácu v automatizovanom systéme Abaskus na základe požiadavky adresovanej pracovníčke študijného oddelenia PF (Mgr. Zuzana Hatalová zuzana.hatalova@ku.sk). V nej uvedie osobné údaje (napr. meno, priezvisko titul, odbor, v ktorom vyštudoval druhý stupeň VŠ štúdia, rodné číslo, adresu súkromnú, názov a adresu svojho pracoviska a email) a skutočnosť, že bude na základe súhlasu vedúceho katedry vedúcim záverečnej práce študenta Františka Mrkvičku v odbore manažment. Študijné oddelenie oznámi takémuto vedúcemu atribúty potrebné na ďalšie úkony v systéme Abakus. To isté platí pre externých oponentov ZP.
Zadanie je súčasťou úvodnej časti záverečnej práce. Študent s vedúcim záverečnej práce vytlačia zo systému minimálne 5 výtlačkov zadania z Abakusu na hlavičkovom papieri fakulty, na ktorej je študent zapísaný na štúdium (pozri prílohu 3), ktoré podpíše vedúci záverečnej práce a vedúci katedry najneskôr do 31. januára daného akademického roka.
Z podpísaných „abakusových zadaní“ záverečných prác študent jeden výtlačok zadania odovzdá na študijný referát odboru manažment, druhý ostáva na príslušnej katedre, tretí, štvrtý a piaty rovnopis zadania študent využíva počas spracovania ZP. Tieto exempláre zadania vloží do viazania povinných výtlačkov záverečnej práce.
Študent si na študijnom oddelení/katedre prevezme spolu so schváleným zadaním záverečnej práce aj preukaz diplomanta, ktorý slúži na dokumentovanie konzultácií počas spracovania bakalárskej resp. diplomovej práce.
4.1 Formálna stránka úpravy záverečných prác
Formálna úprava prác vychádza zo štandardov: STN 01 6910: 1999. Pravidlá písania a úpravy písomností; STN ISO 2145:1997. Dokumentácia. Číslovanie oddielov a pododdielov písaných dokumentov; STN ISO 690:1998. Dokumentácia – Bibliografické odkazy – Obsah, forma a štruktúra; STN ISO 690-2:2001. Informácie a dokumentácia. Bibliografické citácie. Časť 2: Elektronické dokumenty alebo ich časti; STN ISO 214:1998. Dokumentácia. Abstrakty (referáty) pre publikácie a dokumentáciu.
Záverečná práca sa vypracúva spravidla v štátnom jazyku, v prvej osobe množného čísla, v minulom čase. So súhlasom vysokej školy alebo fakulty môže byť záverečná práca napísaná a obhajovaná aj v inom ako štátnom jazyku.
Záverečná práca musí byť odovzdaná v tlačenej podobe v dvoch vyhotoveniach, zviazaných v pevnej väzbe. Spolu so zviazanými výtlačkami (rovnopismi) študent odovzdá aj dva nosiče elektronického rovnopisu. Okrem toho je povinný nahrať (vložiť) súbor so záverečnou prácou vo formáte .pdf do CRZP. To je možné po prihlásení sa do automatizovaného elektronického informačného systému univerzity. Upozorňujeme študentov, aby si predbežne neoverovali pôvodnosť práce vkladaním súboru, nakoľko systém pri nasledujúcom vložení práce ju vyhodnotí ako kompilát!
- Papier – formát: používa sa biely nepriehľadný papier, formátu A4. Text sa tlačí čiernym písmom na jednu stranu alebo na obidve strany listu. Číslovanie strán je v päte na strede alebo vonkajšej strane stránky. Grafy, obrázky, náčrty i tabuľky je možné vytlačiť farebne. Popis v nich je v tom istom fonte ako text ZP. Vzor znázornenia a číslovania obrázkov v hlavnej časti záverečnej práce je v prílohe 10, tabuliek je v prílohe 11.
a) Okraje: horný a dolný 2,5 cm, ľavý 3,5 cm a pravý 2 cm. Záhlavie a päta: 1,25 cm. Strany sa číslujú priebežne arabskými číslicami v tvare základných čísloviek bez pomlčky. Číslo strany sa umiestňuje v päte vonkajšej strany.
b) Rozsah: odporúčaný rozsah bakalárskej práce je 30 až 40 strán (54 000 až 72 000 znakov vrátane medzier), diplomovej práce 50 až 70 strán (90 000 až 126 000 znakov). Záverečná práca praktického zamerania musí byť doložená štúdiou minimálne v rozsahu 30 normostrán, t.j. 54 000 znakov. Štúdia sa predkladá v termínoch a spôsobom ako klasická záverečná práca. V ojedinelých prípadoch, s písomným súhlasom vedúceho práce a vedúceho príslušnej katedry, môže študent odovzdať záverečnú prácu, ktorá má menší rozsah.
c) Riadkovanie: v hlavnom texte 1,5; v poznámkach pod čiarou alebo za textom sa používa jednoduché riadkovanie.
d) Veľkosť písma: odporúčaný typ písma je Times New Roman, veľkosť písma 12 bodov. V prípade použitia iného typu písma je potrebné zohľadniť veľkosť fontu vzhľadom na rozsah počtu úderov (napr. pri Arial je adekvátna veľkosť písma 11 bodov).
e) Odseky: Prvý riadok odseku môžeme písať od ľavej zvislice alebo so zarážkou od ľavej zvislice. Na výrazné odlíšenie začiatku odseku sa môže tabulátor nastaviť na 1,25 cm. Odseky sa môžu oddeliť prázdnym riadkom, ak sa text píše riadkovaním 1,5.
4.2 Odporúčaná štruktúra záverečnej práce
Každá rozsiahlejšia písomná práca sa z dôvodu prehľadnosti a čitateľnosti člení na menšie časti nazývané kapitoly a podkapitoly. Radenie informácií v záverečnej práci na základe ich logických vzťahov a súvislostí sa nazýva štruktúra záverečnej práce. Záverečné práce majú mať štandardnú úpravu, danú medzinárodnou normou ISO 7144:1986. Podľa tejto normy má práca obsahovať jednotlivé časti v stanovenom poradí:
1. úvodná časť
2. hlavná textová časť
3. koncová (záverečná) časť
1. Úvodná časť záverečnej práce pozostáva z týchto položiek v danom poradí:
a) obal,
b) titulný list,
c)errata (len v prípade opravy)
d) zadanie záverečnej práce,
e)vyhlásenie o počte znakov,
f) čestné vyhlásenie,
g)poďakovanie (nepovinné),
h) abstrakt v štátnom jazyku,
i) abstrakt v anglickom jazyku, resp. inom cudzom jazyku,
j) obsah,
k)zoznam ilustrácií a zoznam tabuliek (nepovinné),
l) zoznam skratiek a značiek (v technických a prírodovedných odboroch povinné),
m) slovník (nepovinné).
a) Obal záverečnej práce - je povinnou súčasťou (príloha 1). Obsahuje údaje, ktoré sa uvádzajú od horného okraja pod sebou:
- názov školy so sídlom (veľké písmo);
- názov fakulty, na ktorej je študent zapísaný (veľké písmo);
- evidenčné číslo práce, ktoré obsahuje tieto údaje:
· skratka typu práce (B – bakalárska práca, M – diplomová práca, R – rigorózna práca, D – dizertačná práca, H – habilitačná práca);
· 6-miestne číslo vygenerované systémom Abakus po prvej práci študenta s analytickým listom ZPO. Evidenčné číslo napr. bakalárskej práce môže mať tvar B011987;
- názov práce (veľké písmo);
- typ záverečnej práce (bakalárska, diplomová práca – veľké písmo),
- v jednom riadku - rok odovzdania práce na obhajobu ( zľava) a
- titul, meno a priezvisko autora práce (sprava – malé písmo). U študentov, ktorí zmenili priezvisko uviesť aj rodné (predchádzajúce) priezvisko.
Názov práce, titul, meno a priezvisko autora sa povinne uvádza aj na chrbte záverečnej práce (pokiaľ práca nie je taká tenká, že by to nebolo technicky možné). V prípade dlhého názvu práce je možné na chrbte práce názov skrátiť tak, aby vystihoval podstatu).
b) Titulný list - je povinnou súčasťou (príloha 2). Obsahuje úplnú informáciu o práci. Údaje sa uvádzajú od horného okraja pod sebou:
- názov školy (veľké písmo);
- názov fakulty, na ktorej je študent zapísaný (veľké písmo);
- evidenčné číslo práce, ktoré obsahuje tieto údaje:
· skratka typu práce (B – bakalárska práca, M – diplomová práca, R – rigorózna práca, D – dizertačná práca, H – habilitačná práca);
· 6-miestne číslo vygenerované systémom Abakus po prvej práci študenta s analytickým listom ZP. Evidenčné číslo napr. bakalárskej práce môže mať tvar B011987;
- názov práce (veľké písmo);
- typ záverečnej práce (bakalárska, diplomová práca – malé písmo);
- študijný program (malé písmo); manažment
- číslo a názov študijného odboru (malé písmo); 6289 7 00 manažment (Bc.); 6289 8 00 manažment (Mgr.)
- meno, priezvisko a tituly vedúceho – školiteľa (malé písmo), v prípade externého školiteľa meno, priezvisko a tituly konzultanta;
- školiace pracovisko (katedra) – na titulnom liste záverečnej práce študent napíše názov jednej z katedier (gestorskej) podľa rozhodnutia vedúceho nosnej katedry študijného programu manažment (nosnou katedrou je katedra manažmentu a marketingu). Názov katedry musí byť v zhode so zadaním záverečnej práce. V prípade externého vedúceho práce, o relevantnosti témy práce, rozhoduje vedúci nosnej katedry študijného programu – katedry manažmentu a marketingu.
- miesto a rok predloženia - vydania práce, titul, meno a priezvisko autora práce (malé písmo). U študentov, ktorí zmenili priezvisko uviesť aj rodné (predchádzajúce) priezvisko.
c) Errata (opravy) - je štandardnou časťou publikácií, hoci sa v ministerskom, rektorskom ani dekanskom usmernení neuvádza. Ak je to potrebné, autor na tomto mieste opraví chyby, ktoré našiel po vytlačení práce. Opravy sa uvádzajú takým písmom, akým je napísaná celá práca. Ak zistíme chyby až po vytlačení a zaviazaní práce, napíšeme erratu na samostatný lístok, ktorý vložíme na toto miesto. Najlepšie je lístok prilepiť. Prehľad všetkých opráv vlepíme na opačnú stranu titulného listu.
d) Zadanie bakalárskej/diplomovej práce (ďalej len „zadanie práce“) - je povinnou súčasťou (pozri viacstránkovú prílohu 3). Je to dokument, ktorým vysoká škola určí študentovi študijné povinnosti v súvislosti s vypracovaním záverečnej práce. Nečísluje sa a nezarátava sa do počtov strán práce.
e) Vyhlásenie o počte znakov zarátavaných do rozsahu práce pozri prílohu 4),
f) Čestné vyhlásenie sa fakultou požaduje. V bakalárskej/diplomovej práci sa uvádza vzhľadom na dlhoročnú tradíciu. Musí byť vlastnoručne podpísané (pozri prílohu 5).
g) Poďakovanie je nepovinné. (pozri prílohu 6).
h) Abstrakt v štátnom jazyku je povinnou súčasťou. Obsahuje informáciu o cieľoch práce a jej stručnom obsahu. V závere sa charakterizuje splnenie cieľa, výsledky a význam celej práce. Súčasťou abstraktu je 3 až 5 kľúčových slov. Píše sa na jednu stranu súvisle ako jeden odsek a jeho rozsah je spravidla 100 až 500 slov (pozri prílohu 7). Abstrakt sa nečísluje a ani nezapočítava do počtu strán a znakov záverečnej práce.
i) Abstrakt v anglickom jazyku, resp. inom cudzom jazyku je povinnou súčasťou (pozri pokračovanie prílohy 7). Uvádza sa na tej istej alebo samostatnej strane záverečnej práce. Nečísluje sa a ani nezapočítava do počtu strán a znakov záverečnej práce.
j) Obsah je povinnou súčasťou. Píše sa na novú stranu a zaraďuje sa za abstrakt a predhovor. Obsahuje názvy hlavných kapitol (častí) a podkapitol práce s číslami strán, ako aj zoznam príloh a údaje o ich umiestnení. Umožňuje dobrú orientáciu v práci.
k) Zoznam ilustrácií a zoznam tabuliek je podľa ministerského usmernenia nepovinný, fakultou sa požaduje v prácach prírodovedného a technického odboru. V manažérskych prácach, ak sú v práci takéto položky sa odporúča.
l) Zoznam skratiek a značiek sa odporúča. Použité označenie tvorí zoznam použitých označení, symbolov a skratiek, ktoré sa v práci vyskytujú. Zoznam je tvorený v abecednom poradí.
m) Slovník nie je povinný. Je výkladom nových, či menej známych termínov.
2. Hlavná textová časť záverečnej práce. Tvorí ju:
a) úvod,
b) jadro,
c)záver,
d) resumé (povinné iba v prípade, ak je práca v inom ako štátnom jazyku),
e)zoznam použitej literatúry.
a) Úvod je povinnou súčasťou. Ním sa začína hlavný text. Je to prvá komplexná informácia o práci, jej cieli, obsahu a štruktúre, ktorú čitateľ dostane. V úvode autor stručne a výstižne charakterizuje stav poznania alebo praxe v oblasti, ktorá je predmetom záverečnej práce a oboznamuje čitateľa s významom, cieľmi a zámermi práce. Autor v úvode zdôrazňuje, prečo je práca dôležitá a prečo sa rozhodol spracovať danú tému. Má byť jasný a stručný. Začína na novej strane. Môže obsahovať aj uvedenie práce po kapitolách. Na prvej strane úvodu začína vytlačenie čísiel strán práce.
b) Jadro je povinnou súčasťou. Predstavuje časť hlavného textu, ktorý sa vzhľadom na svoj rozsah zvyčajne člení do kapitol a podkapitol. Jadro je hlavná časť práce a jeho členenie je určené typom práce. Vo vedeckých a odborných prácach má jadro spravidla tieto hlavné časti:
a) súčasný stav riešenej problematiky doma a v zahraničí,
b) cieľ práce,
c) metodika práce a metódy skúmania,
d) výsledky práce,
e) diskusia.
Povšimnime si teraz podrobnejšie jednotlivé body jadra práce:
V časti (1 KAPITOLA) „1 SÚČASNÝ STAV RIEŠENEJ PROBLEMATIKY ... DOMA A V ZAHRANIČÍ“ autor uvádza dostupné informácie a poznatky týkajúce sa danej témy. Zdrojom pre spracovanie sú aktuálne publikované práce domácich a zahraničných autorov. Podiel tejto časti práce má tvoriť približne 30 % práce.
Časť (2 KAPITOLA) „2 CIEĽ PRÁCE“ jasne, výstižne a presne charakterizuje predmet riešenia. Súčasťou sú aj rozpracované čiastkové ciele, ktoré podmieňujú dosiahnutie cieľa hlavného. Uvádzame aj obmedzujúce podmienky riešenia práce.
Časť (3 KAPITOLA) „3 METODIKA PRÁCE A METÓDY SKÚMANIA“ spravidla obsahuje:
a) charakteristiku objektu skúmania (v popise konkrétnej organizácie, spracovateľom sa odporúča sústrediť sa len na podstatné charakteristiky organizácie, teda také, ktoré majú preukázanú spojitosť so zadaním a riešením),
b) pracovné postupy,
c) spôsob získavania údajov a ich zdroje (ide o analýzu súčasného stavu riešenej témy. Uvádzajú sa známe výsledky výskumu, odvolávky, čiastkové závery v skúmanom objekte. V nadväznosti na analýzu a jej zistenia popísať postupy vedúce k dosiahnutiu výsledkov. Zároveň autor komentuje všetky skutočnosti a poznatky v konfrontácii s výsledkami iných autorov.
d) použité metódy vyhodnotenia a interpretácie výsledkov,
e) štatistické metódy.
Časť (4 KAPITOLA) „4 VÝSLEDKY PRÁCE“ sú nimi najmä vlastné postoje alebo vlastné riešenie vecných problémov, ku ktorým autor dospel, autor logicky usporiada a pri popisovaní ich dostatočne zhodnotí. Zároveň autor komentuje všetky skutočnosti a poznatky v konfrontácii s výsledkami iných autorov. Výsledky (vlastné postoje alebo vlastné riešenie vecných problémov), ku ktorým autor dospel, sa musia logicky usporiadať a pri popisovaní dostatočne zhodnotiť.
Časť (5 KAPITOLA) „5 DISKUSIA“ spolu s výsledkami sú najvýznamnejšími časťami záverečnej práce. Je tu interpretácia dosiahnutých výsledkov a ich porovnanie s doteraz dostupnými poznatkami. Autor práce vedie polemiku o najvýznamnejších výsledkoch práce. Uvedie možnosti implementácie návrhov do praxe podnikov, organizácií, upozorní na obmedzenia zavedenia návrhov (napr. zdrojové vybavenie podniku, schopnosti ľudských zdrojov, ktoré nedovolia odporúčania využiť atď.
Ak je to vhodné, výsledky práce a diskusia môžu 2 vyššie uvedené kapitoly alternatívne tvoriť aj jednu samostatnú časť
Časť (4 KAPITOLA) „4 VÝSLEDKY PRÁCE DISKUSIA“ a spoločne tvoria spravidla 30 až 40 % záverečnej práce. Obsah je potom zlúčením – prienikom vyššie uvedeného obsahu. Interpretovať výsledky práce, návrhy, odporúčania pre teóriu a prax (nie zlepšenia) a diskusia. Výsledky práce a diskusia sú najvýznamnejšími časťami záverečnej práce. Výsledky, ktorými sú najmä vlastné postoje alebo vlastné riešenie vecných problémov, ku ktorým autor dospel, autor logicky usporiada a pri popisovaní ich dostatočne zhodnotí. Ak je to vhodné, výsledky práce a diskusia môžu tvoriť aj jednu samostatnú časť a spoločne tvoria spravidla 30 až 40 % záverečnej práce.
c) Záver je povinnou súčasťou. Je vyvrcholením celej práce a jeho obsah je mimoriadne dôležitý. Uvádza stručnú charakteristiku práce, sumarizujú sa v ňom výsledky, vlastný prínos pre teóriu a prax, prípadne svoj pohľad na problematiku. Okrem toho je potrebné stručne zhrnúť dosiahnuté výsledky vo vzťahu k stanoveným cieľom. Ak je záverečná práca napísaná v cudzom jazyku, musí obsahovať resumé v slovenskom jazyku v rozsahu spravidla 10 % rozsahu záverečnej práce.
c1) Ak je záverečná práca vypracovaná v cudzom jazyku, obsahuje resumé v slovenskom jazyku v rozsahu spravidla 10 % rozsahu záverečnej práce.
d) Zoznam použitej literatúry je povinnou súčasťou. Obsahuje úplný zoznam bibliografických odkazov. Rozsah tejto časti je daný množstvom použitých literárnych zdrojov, ktoré musia korešpondovať s citáciami použitými v texte. Umiestňuje sa na novej strane bezprostredne za hlavným textom. Odporúča sa, aby v bakalárskej práci bolo 15 a viac a diplomovej 20 a viac titulov. Medzi nimi aspoň 2 cudzojazyčné knižné zdroje, čo platí pre obidva typy prác. Za cudzí jazyk sa všeobecne nepovažuje čeština, nakoľko je jazykom „podobným“, v morfologickej terminológii označovaným ako jazykom „blízkym“.
3. Koncová (záverečná) časť nie je v ministerskom usmernení č. 56/2011 uvádzaná, ale môžeme ju odporúčať najmä, ak sú v práci: prílohy, registre, zadný obal alebo sprievodný materiál.
a) Prílohy sú nepovinnou súčasťou. Do príloh sa zaraďujú materiály, ktoré sa týkajú problematiky spracovávanej v záverečnej práci, ale v texte by znižovali jej prehľadnosť a čitateľnosť (rozsiahlejšie tabuľky, schémy, obrázky). Strany s prílohami sa číslujú priebežne tak, že nadväzujú na číslovanie strán v hlavnom texte, ale nerátajú sa do rozsahu práce.
b) Registre sú nepovinnou súčasťou. Ich úprava musí zodpovedať požiadavkám normy ISO 999 Documentation - Index of a publication. Sú súčasťou práce, preto sa strany číslujú priebežne v nadväznosti na predchádzajúcu hlavnú časť. Každý nový register sa začína na novej strane. Do registra sa nevkladajú nijaké iné materiály.
c) Zadný obal spravidla neobsahuje písomné informácie, ale môže mať dekoratívnu funkciu.
d) Sprievodný materiál je nepovinnou súčasťou. Ide o mapy, diskety, počítačové výpisy, kazety atď.
Poznámka: Elektronické nosiče (CD/DVD) rovnopisu bakalárskej/diplomovej práce vkladané do práce sú povinnou súčasťou práce, preto nemôžu byť v zmysle predchádzajúcej vety tohto odseku považované za sprievodný materiál.
[1] § 52 ods. 4 zákona o vysokých školách
[2] § 53 ods. 3 a 4 zákona o vysokých školách
[3] § 51 ods. 3 zákona o vysokých školách.
[4] Autor uzatvára licenčnú zmluvu aj so Slovenskou republikou podľa § 63 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.